Projekt Stop Madspild vil være en del af Café Paraplyens tilbud til borgere i Høje-Taastrup Kommune og vil være en del af KFUM’s Sociale Arbejde.
Formål
At stoppe madspild lokalt i Høje-Taastrup Kommune.
At tilbyde personer, i Høje-Taastrup, en mulighed for at hente gratis mad i Paraplyen.
Mål
At indsamle fødevarer fra handlende i Høje-Taastrup og omegn
Opstartsgruppen af frivillige og ansatte i caféen står for de indledende opgaver i projektet samt støtte til nye frivillige i projektet.
Opstartsgruppens vigtigste opgave er, at projektet bliver selvkørende, så der ikke tages ressourcer fra det daglige arbejde i Café Paraplyen.
At få 30-40 nye frivillige til at deltage i projektet
At de frivillige står for koordineringen – der søges 4-5 personer til denne opgave.
6-10 personer, der har bil, til afhentning af fødevarer.
20-25 personer, der står for udleveringen, og der lægges en plan for udlevering.
I opstarten er målet udlevering mandag og onsdag
Frivillige i caféen, som er caféværter, laver kaffe og tager imod personer, der afhenter fødevarer. Vi skal tage godt imod gæsterne.
Delmål
At informere om projektet og søge frivillige
gennem artikler i avisen, hjemmesiden, Facebook, opslag m.m.
At søge Fødevarestyrelsen om tilladelse til at bruge lokalerne i Café Paraplyen
Denne tilladelse er en forudsætning for projektet.
Handling
Opstartsgruppen forespørger, hos handlende i Høje-Taastrup, Ishøj, Greve og Roskildeområdet, om det er muligt at indgå faste aftaler om afhentning af fødevarer til madspildprojektet.
Artikler, hjemmesiden, Facebook og andre medier tages i brug til at erhverve frivillige og gøre opmærksom på projektet.
Stormøde i Paraplyen, hvor alle frivillige og handlende, der er med i projektet, inviteres til at deltage.
Projektet præsenteres for de frivillige, og det undersøges, om de forskellige opgaver kan besættes. Koordineringsudvalget, som er frivillige, starter op.
Koordineringsudvalget samler op på de forskellige arbejdshold, indsamler data til opgaveløsningen og udarbejder vagtplan.
Madspildsgruppen overtager projektet, har løbende kontakt med opstartsgruppen og lederen af Paraplyen – ved eventuelle udfordringer.